fbpx

אז מה נכון לך ללמוד? אנחנו נעזור לך

מהרו להרשם כבר עכשיו, אנו נחזור אלכם ונדאג שמקומכם שמור איתנו.

    חייל משוחרר ? לקראת שחרור ?

    מגיע לך עד 80% מימון מטעם הקרן והיחידה להכוונת חיילים משוחררים * עד 5 שנים מהשחרור

      אל תהיו במתח: בדקו את ההארקה בבית

      כולנו יודעים שלהתחשמל זה דבר מסוכן. כולנו גם סומכים על “ממסר הפחת” שיש לנו בלוח החשמל שימנע התחשמלויות. אבל מהי בכלל “התחשמלות”, איך עובדת הארקה והאם ממסר הפחת אכן ימנע אותה בכל מצב?

      איך זורם חשמל, או: למי קראת אפס?

      איך זורמים מים? נכון, ממקום גבוה למקום נמוך. כך בדיוק גם בחשמל: זרם חשמלי יזרום כאשר יש “מתח”: נקודה אחת במעגל החשמלי בה יש פוטנציאל חשמלי גבוה ונקודה שנייה בה יש פוטנציאל חשמלי נמוך. בזרם ישר קוראים לנקודה הגבוהה “פלוס” ולנקודה הנמוכה “מינוס”, ובזרם חילופין קוראים לנקודה הגבוהה “פאזה” ולנקודה הנמוכה “אפס”. זרם חשמל בביתכם, למשל, הוא זרם חילופין הזורם מהנקודה הגבוהה ביותר, הפאזה, של 220 וולט, אל הנקודה הנמוכה ביותר האפשרית – האפס.

      אולם, מה קורה במקרה בו יש תקלה במעגל החשמלי, למשל רטיבות החודרת אל המעגל ומשבשת את זרימתו? במקרה זה החשמל מה”פאזה” לא מגיע במלואו אל ה”אפס”. ולאן יזרום החשמל, אם כן? לנקודה עם הפוטנציאל החשמלי הנמוך ביותר שהוא מוצא, וזו תמיד תהיה האדמה. כלומר: ברירת המחדל של זרם חשמלי היא לזרום מהנקודה הגבוהה – אל האדמה.

      אם, למשל, חדרו מים אל הטוסטר שלכם, נגעו בתיל המוליך את החשמל והעבירו זרם חשמלי החוצה מהמערכת אל גוף הטוסטר העשוי מחומר מוליך כמו מתכת – החשמל שלא זורם אל ה”אפס”, יזרום אל דפנות המכשיר ויחכה להזדמנות להתפרק אל האדמה. אם במקרה יגיע אדם וייגע במכשיר – החשמל יזרום דרכו אל האדמה. זוהי התחשמלות.

      מה עושה ממסר פחת?

      ממסר הפחת הוא דרך אחת להתמודד עם התחשמלות. תפקידו: לזהות “פחת” בזרם החשמל. כלומר, אם הזרם היורד מה”פאזה” לא שווה לזרם המגיע אל ה”אפס”, ממסר הפחת מזהה זאת כזליגת חשמל, מבין שיש סכנת התחשמלות ו”קופץ”, כלומר עוצר את הזרם.

      ממסר הפחת לא עוצר כל זליגת חשמל – שכן הדבר היה גורם לשיבושים באספקת החשמל לבית. ממסר הפחת מודד את הזרם בכניסה מהפאזה ובחזרה אל האפס, ואם יש חריגה מסוימת, למשך פרק זמן מסוים, הוא מזהה זאת כקצר או התחשמלות ואז מנתק את החשמל. כלומר, זו מערכת בטיחות חשובה ואמינה ביותר, שמטרתה להקטין למינימום חשמול, אך היא לא מספקת הגנה במאה אחוז מהמקרים. בנוסף, מרבית האנשים לא בודקים את תקינות ממסר הפחת, ומה לעשות – גם ממסר פחת יכול להתקלקל.

      מה עושה הארקה?

      הארקה, שמקורה במילה הארמית “ארקא”, כלומר: ארץ, מחברת את זרם החשמל בכבל מוליך המחובר אל האדמה. כאשר מתרחשת זליגת חשמל, כלומר כאשר חלק מהחשמל לא זורם ישירות אל ה”אפס” אלא זולג אל גופים של מכשירי חשמל שונים – הזרם מייד מוליך את עצמו עמוק לאדמה.

      ומה קורה אם אדם נוגע באותו מכשיר חשמלי? האם הוא יתחשמל? לא. הסיבה לכך פשוטה: כבל ההארקה הוא מוליך מצוין ואידיאלי לחשמל בעוד האדם אמנם מוליך זרם – אך רחוק מלהיות אידיאלי, ויש בו התנגדות לזרם, במיוחד אם הוא נועל נעליים ומבודד עצמו מהאדמה. זרם החשמל תמיד יזרום בנקודה שמוליכה אותו טוב יותר, ובמקרה הזה יעדיף לזרום בכבל ההארקה מאשר דרך גוף האדם.

      המסקנה: הארקה מונעת התחשמלות, וזאת ללא קשר לממסר הפחת. לכן, כדאי שתהיה לכם גם הארקה בבית וגם ממסר פחת. קיומו של האחד אינו שולל את הצורך בקיומו של האחר.

      האם יש לכולם הארקה בבית?

      עד שנחקקו החוקים והתקנות המחייבים התקנת הארקה בבתי מגורים, הייתה מתבצעת הארקה רק בחדרים “מועדים לפורענות חשמלית” כמו המטבח למשל. לכן, אם ביתכם נבנה עד שנת 1978, כדאי לכם להזמין חשמלאי מוסמך שיבדוק האם קיימת הארקה בכל חדרי הבית.

      גם אם ביתכם חדש יותר, חובה לבדוק את תקינותה של מערכת ההארקה, המכונה בחוק “הארקת יסוד”. מדוע? ממגוון סיבות: ייתכן שמערכת ההארקה נפגעה במהלך שיפוצים שלכם או תיקונים ברחוב; ייתכן שחלק מרכיבי מערכת ההארקה נגנבו בידי גנבי מתכות; וייתכן שהמערכת פשוט הזדקנה ויש לה בלאי המונע ממנה לעבוד באופן מיטבי.

      סיכום: איך הופכים את ביתנו לבטוח יותר?

      מומלץ מאוד לבדוק את תקינות מערכת ההארקה בביתכם לפחות אחת לשנה ועדיף מדי חצי שנה. אם כבר הזמנתם חשמלאי מוסמך לבדוק את ההארקה – כדאי שהוא יבדוק גם את תקינות ממסר הפחת ויבדוק האם כל התקעים בבית מפעילים אותו במקרה של קצר.

      זכרו: זרם החשמל נמצא במתח מתמיד, וכידוע לא מתעסקים עם מישהו בעל כוח אדיר שנמצא במצב מתוח מדי. הוא עשוי להתפרק עליכם. בשביל זה יש חשמלאים מוסמכים שיודעים איך לטפל בחשמל בצורה זהירה ויעילה.

      Spread the love
      × כיצד נוכל לעזור?