fbpx

אז מה נכון לך ללמוד? אנחנו נעזור לך

מהרו להרשם כבר עכשיו, אנו נחזור אלכם ונדאג שמקומכם שמור איתנו.

    חייל משוחרר ? לקראת שחרור ?

    מגיע לך עד 80% מימון מטעם הקרן והיחידה להכוונת חיילים משוחררים * עד 5 שנים מהשחרור

      איך מתחילים קריירה של חשמלאי מוסמך? עושים לכם סדר

      תחום הלימודים של חשמלאים הוא אחד המקצועות היציבים והמבוקשים הקיימים במשק וזה לגמרי מובן: מדובר בתחום שהביקוש אליו בתעשייה ובמגזר הפרטי רק הולך וגובר, כוכב של ממש בלוחות הדרושים, תחום פרקטי ומשתלם הן לעבודה כשכירים והן לפרקטיקה עצמאית. השאלה היא: איך מתחילים?

      אם הצצתם במסלולי הלימוד השונים בתחום החשמל, יש מצב שחטפתם סחרחורת. ההיצע גדול: החל מקורס טכנאי חשמל, דרך קורס חשמלאי מוסמך ועד קורסים שונים בתוך מקומות העבודה שמעניקים הסמכה מוגבלת. כדי לעשות לכם סדר בהכשרות החשמל פנינו אל מומחה אמיתי, שועל חשמל ותיק בישראל: דורון לוי, מרצה במכללת אתגר ובעל 30 שנות ניסיון בתחום.

      את דורון אנחנו תופסים לשיחה בין שיעור לשיעור במכללת אתגר.

      דורון, ספר לי קצת על עצמך

      למדתי הנדסת חשמל. אני מעביר לימודים וקורסים של חשמלאי ראשי, מוסמך ומעשי במשרד התמ”ת כבר 30 שנים. ריכזתי את מגמת החשמל עד לפני כ-15 שנה במכללת מקס פיין (עמ”ל). החל משנת 2001, אני מלמד במכללת אתגר בעיקר קורס טכנאי חשמל וקורס חשמלאי מוסמך. במקביל, אני גם עובד כעורך דין ויש לי גם עסק של ייעוץ ופיקוח בחשמל.

      מעולה, נשמע שאתה האיש המתאים לעשות לנו סדר ברישיונות החשמל בישראל.

      זה נושא די מורכב כי חוק החשמל מגדיר כמה וכמה סוגים של חשמלאים – אז קחי נשימה.

      קודם כל, חשוב להסביר שבארץ, ע”פ חוק, כדי לעסוק בתחום החשמל חייבים להחזיק ברישיון מתאים.

      דבר שני, סיום בהצלחה של לימודים, למשל של מהנדס חשמל, אינם מקנים באופן אוטומטי רישיון “חשמלאי מהנדס” אלא רישיון נמוך יותר ולאחר עבודה מעשית בתחום תחת פיקוח של בעל רישיון מתאים ניתן לקבל את הרישיון אליו למדת – כך זה בכל רמות הרישוי בחשמל.

      בנוסף, חשוב לציין: הגוף היחיד אשר יכול להעניק רישיונות חשמל הינו משרד הכלכלה.

      אוקיי. נתחיל במשהו שנשמע מובן: מה זה חשמלאי מוסמך?

      בעל רישיון חשמלאי מוסמך הוא חשמלאי שסיים בהצלחה לימודים של חשמלאי מוסמך ולאחר מכן עבד שנה כחשמלאי עוזר ובמשך שנתיים כ”חשמלאי מעשי”. חשמלאי מוסמך הוא פונקציה מבוקשת במשק.

      רגע, אז מה זה “חשמלאי עוזר”?

      חשמלאי עוזר יכול לעסוק בביצוע עבודות חשמל, במתחים נמוכים ובפיקוח של חשמלאי מעשי לפחות.

      אז מה זה חשמלאי מעשי?

      זו הסמכה אחת מתחת לחשמלאי מוסמך. חשמלאי מעשי לומד חומר בדרגה נמוכה מחשמלאי מוסמך.

      ומה יכול החשמלאי המוסמך לעשות שהחשמלאי המעשי לא?

      חשמלאי מוסמך הוא בכיר יותר מהחשמלאי המעשי. הוא מקבל דרגת רישוי המאפשרת לו לטפל במתקני חשמל של שלוש פזות כפול 80 אמפר, כלומר 240 אמפר. מדובר במבנים בינוניים-גדולים כמו בתי מלאכה, מפעלים, נגריות, מסגריות, מפעלים בינוניים וקטנים, סופרמרקטים, ועוד. חשמלאי מעשי, לעומת זאת, יכול לעבוד ללא פיקוח רק עד לדרגה של פאזה אחת כפול 40 אמפר.

      ומה זה חשמלאי ראשי?

      מדובר בקורס שיכולים להירשם אליו רק מי שכבר סיימו לימודים של חשמלאי מוסמך. רישוי של חשמלאי ראשי הוא 3X250 אמפר. בעקבות שינויים שנעשו במספר שעות הלימוד בתחום, היום אנחנו ממליצים לחבר’ה שסיימו חשמלאי מוסמך להמשיך ישר ללימודי טכנאי חשמל.

      ואו, זה לא נגמר. מה זה טכנאי חשמל?

      קורס טכנאי חשמל נמשך כשנתיים ובסופו מקבלים רישיון של 3X400 אמפר. בנוסף, מי שמסיים את הלימודים בהצלחה מקבל ממשרד הכלכלה רישיון חשמלאי מעשי ללא דרישה של ותק וכך מתקדם עד לרישיון טכנאי חשמל. מדובר בעבודה עם זרם חשמל חזק מאוד. בעל רישיון טכנאי חשמל יכול לתחזק מבנים, לתכנן מלונות או מפעלים גדולים מאוד ולהעביר ביקורות מול חברת חשמל במבנים גדולים במיוחד.

      מה היתרונות של טכנאי חשמל?

      זהו המסלול הקל ביותר מבין הרישיונות ה”בכירים” , משך הלימודים כשנתיים בלבד בלימודי ערב.

      ממנו ניתן להמשיך לרישיון בודק 1 – דרגה בכירה . מעל גיל 30, ניתן להתקבל ללימודים עם 12 שנות לימוד בלבד ותוך שנה מסיום הלימודים ניתן לקבל רישיון מוסמך וכבר לעבוד כעצמאי.

      יש הסמכה מעל 400X3 אמפר?

      כן, של הנדסאי חשמל למשל.

      אני מתחילה להתבלבל שוב. אז מה זה הנדסאי חשמל?

      יםהנדסאי החשמל הוא דרגה אחת מעל טכנאי חשמל. הוא יכול להתעסק ברמות זרם של 3X630 אמפר. מדובר במפעל גדולים מאוד, או יישובים שלמים כמו קיבוצים ועוד. הנדסאי חשמל שמסיים את הלימודים מקבל רישיון חשמלאי מוסמך לימודים. אפשר גם לעשות השלמה מטכנאי להנדסאי בהשלמה של כשנה וחצי.

      ו… יש מהו מעל הנדסאי חשמל?

      כן. מהנדס חשמל.

      אני מתייאשת. מה זה מהנדס חשמל?

      מהנדס חשמל יכול לעבוד על כל מבנה ללא הגבלה. מדובר במסלול לימודים של ארבע שנים. אם מתחילים את המסלול כחשמלאי-הנדסאי ניתן לקבל פטורים מסוימים בלימודים. בכל מקרה, הדרגות האלה של טכנאי חשמל, הנדסאים ומהנדסים הן דרגות של חשמלאים בכירים.

      “אני ממליץ לחשמלאים להתקדם בסולם – זה פותח המון אופציות”

      מה זה אומר “חשמלאים בכירים”?

      חשמלאים בכירים יכולים להיות בודקי חשמל.

      ואי ואי ואי. ומה זה אומר להיות “בודק חשמל”?

      בודק חשמל הוא קורס בפני עצמו המיועד לטכנאי חשמל, הנדסאי חשמל או מהנדסי חשמל. להיות בודק חשמל זו הדרגה הבכירה ביותר בתחום החשמל. בודק חשמל יכול לפסול מבנים לא תקינים. זה רישיון קשה להשגה המיועד לטכנאי חשמל הנדסאי חשמל ומהנדסי חשמל בעלי ותק של חמש שנים. קורס של חשמלאי-בודק נמשך כשמונה חודשים שלאחריו יש גם מבחן.

      נשארה לי עוד שאלה אחת. מהו בדיוק חשמלאי מסויג?

      חשמלאי מסויג הוא רישיון לעסוק במתקן מסוים או מערכת מסוימת במקום העבודה. כלומר, עובד בתוקף תפקידו שעשה קורס ספציפי על המערכת , יכול לטפל רק במערכת אחת ספציפית. מדובר בעצם בהתמחות פנים-מפעלית. ברשימת החשמלאים המסויגים תוכלי למצוא, למשל, חשמלאי גנרטורים, חשמלאי שירות, חשמלאי מעליתן שמטפל ספציפית במעליות, חשמלאי מיזוג שלומד לתפעל את המערכת של החברה אתה הוא עובד וכדומה.

      אני חייבת להודות שיצאתי מבולבלת מאוד. במילים פשוטות: מה היית ממליץ למישהו שחושב ללכת ללמוד חשמל כדי לפתח קריירה בתחום?

      בעיני, אם מישהו חסר ידע בחשמל ומעוניין ללמוד, כדאי לו ללכת לקורס הזה. זהו מסלול קצר וקל יחסית, פרקטי ומשתלם כיוון ש 3 שנים מסיום הלימודים כבר ניתן לפתוח עסק עצמאי כחשמלאי מוסמך. הקורס נותן הרבה ידע מעשי והתנסות.

      ומה קורה ב-3 השנים מסיום הלימודים?

      חשמלאי שסיים קורס יהיה חשמלאי עוזר למשך שנה וחשמלאי מעשי למשך שנתיים ולאחר מכן יקבל רישיון של חשמלאי מוסמך. לאחר מכן, אם ירצה, יש לו את האופציה להתקדם ולעשות קורס של חשמלאי-ראשי או לחלופין להירשם ישירות לטכנאי חשמל על כל יתרונותיו ביניהם האפשרות להמשיך לקורס בודק. אני מאוד ממליץ לחשמלאים להתקדם בסולם, כי ברור שמי שיש לו רישיון יותר גבוה, האופציות שלו בעבודה מגוונת יותר.

      מה תנאי הקבלה ללימודים?

      תעודה המעידה על 12 שנות לימוד ומוטיבציה ללמוד ברצינות.

      Spread the love
      × כיצד נוכל לעזור?